BeLightBC

Дивне в уха

Дивне в уха

У багатьох культурах немає такого поняття, як алегорія. Буквальний переклад виразу «перейшов зі смерті в життя» (Іван 5:24), там означатиме, що «смерть» і «життя» – не абстрактні поняття, а реальні географічні області, між якими суб'єкт здійснив фізичне переміщення. Більшість біблійних фразеологізмів при буквальному збереженні оригінальних образів в інших культурах виявляються незрозумілими: «не скуштує смерті» (Від Івана 8:52), «щось дивне... вкладаєш у вуха наші» (Дії 17:20), «уста їхні сповнені лихослів'я та гіркоти» (Римлян 3:14) тощо.

При кроскультурному благовісті постійно доводиться стикатися з питанням: якою мірою донесення Благої Вісті має спиратися на пряме значення символів Писання (літеральний переклад біблійного тексту), а якою – брати до уваги непрямі та приховані їх значення? Суперечки з цього приводу, мабуть, не вщухнуть до Другого Пришестя. Скільки існує перекладацьких шкіл, стільки ж і думок щодо цього. Тому при вивченні Біблії корисно, не знаючи оригінальних біблійних мов, звертатися якнайбільше перекладів. Кожен із них відбиває ту чи іншу смислову грань використаних у Писанні символів.

Наприклад, Ісус неодноразово говорив про хліб – як буквально («Хліб наш насущний дай нам сьогодні» – Матвій 6:11), так і алегорично («Я є хліб життя» – Іван 6:35). У Палестині хліб – найпростіший, найпоширеніший і найнеобхідніший продукт. У Китаї це – ласощі, предмет розкоші. Динамічним еквівалентом буквального значення цих фраз китайською було б: «Я є тістечко життя» або «Пішли нам сьогодні вишеньку на торт». Але сенс слів Христа – зовсім інший: «Я – те, без чого ви не можете жити в принципі». Тому деякі перекладачі схильні трансформувати цей текст для китайської культури в «Я є рис життя», адже в Китаї рис – найбільш незамінний продукт.

Також, все Писання пронизує образ чабану: «Господь – мій Пастир» (Псалтир 22:1), «Я є пастир добрий» (Від Івана 10:11) і т. д. Ми бачимо в цих символах уособлення турботи про підопічних. Ісус вказує на правомірність цих відносин: «Істинно, істинно говорю вам: хто не дверима входить у двір овчий, але перелазить інде, той злодій і розбійник; а той, хто входить до дверей, є пастир вівцям» (Іван 10:1,2).

Нам ці фрази здаються природними та зрозумілими. А ось представників низки африканських культур останній вислів введе у ступор. Адже двері для них – це сакральний простір, і якщо нею входить хтось, який не є безпосереднім членом сім'ї, то він і є злодій та розбійник.
У культурі телугу пастухи овець славляться п'яницями та збоченцями. А у племенах Нігерії пасти овець – заняття для дітей або для розумово відсталих. І якщо хтось, будучи дорослим, пасе овець, значить із Ним щось не так.

Значення епітету «вівця» стосовно людини теж дуже різниться залежно від культури. Так, у мексиканського народу пейм «вівця» означає незграбний, незграбний, тупий (еквівалент нашого епітету «баран»). Для квікатекц туїтили той же образ означає людину довговолосу і давно вимагає стрижки, а для квікатекц тепеуксил – п'яницю, мовчки зносить побої. У племені ж вілла альта запотек вівця - це хлопець, що ходить по п'ятах за своєю дівчиною (у нас би сказали - "як вірний пес").

А як донести слова Предтечі «ось Агнець Божий, Який бере на Себе гріх світу» (Від Івана 1:29) до жителів Папуа – Нової Гвінеї, які не мають уявлення, що таке ягня, а як жертовну тварину використовують свиню?
І що подумають у Західній Африці про митаря, який, «вдаряючи себе в груди, говорив: Боже! будь милостивий до мене грішнику! (Від Луки 18:13)? Адже там ударяти себе в груди, отже, хвалитися власними успіхами. А проявом покаяння чи жалю про зроблене битиме себе по голові.

Sergei Golovin


Прочитано 172 разів
Ви можете підтримати наш проект, допомоіть нам рухатися далі. Божих благословінь!

Реквізити для переказу
на ім'я Ілля Хабібулін
на карту 4149499804698197 (Приватбанк)
IBAN UA513052990262016400939132955


Підтримати через Youtube Спонсор (рівні: 35, 150, 350, 750грн на місяць)